Wednesday, January 13, 2010

(1) PERJALANAN HAJI

kesah perjalanan haji ini aku titipkan bukan utk aku menunjuk2 (takde niat langsung), atau utk aku merasa ujub riya', na'uzubillah. aku sekadar ingin berkongsi pengalaman dg sanak sdare atau sahabat handai yg mungkin akan dijemput menjadi tetamu-Nya swatu hari nnt. Smg catatan ini nanti akan menjadi panduan krn aku akan selitkan sedikit sebanyak pesanan yg mungkin berguna utk kita semua sepjg berada di sana.

semalam cgu zu junoh ada bertanya ttg perasaan aku setelah pulang. sbgmane kebykan mrk yg baru pulang dari tanah suci, perasaan seronok yg amat sgt, yg sukar utk diterangkan & susah utk digambarkan. cuma yg dpt aku beritahu, setelah pulang dari makkah, pasti xlame kemudian, mrk yg baru balek tu akan mengunjungi pejabat tabung haji utk mendaftar lagi, dg harapan, jika ada umur & rezeki, insyaAllah swatu hari nnt kami ingin menjejakkan kaki ke sana lagi.

utk menggambarkan lagi keadaan ataupun rase seronok & suka dpt ke sana, aku nak gambarkan begini - jika diberi pilehan smd utk aku bercuti di london, di tokyo, di switzerland, di los angeles, di florida, atau menunaikan haji/umrah di tanah suci, aku x teragak2 utk menolak semua destinasi tersebut & hny menerima tawaran ke tanah suci.

begitulah serba sedikit gambaran yg dpt diberikan. mmg peluang utk menunaikan haji ke makkah menjadi idaman hampir semua umat islam, namun drp berjuta rakyat malaysia, hny lebih kurang 30 ribu org shj yg terpileh. utk terpileh atau tidak, bagi saya, bukan tabung haji yg menentukan mlaenkan Allah jua yg memileh siapa yg bakal menjadi tetamu agung ke rumah-Nya. yg xde duit pasti akan di'ada'kan (contohnya, saya sendiri). yg kurang sehat, akan diberi kesehatan dan kegagahan hatta yg buta sekalipon dicerahkan hatinya.

dan jika blom tiba masanye, usahlah berdukacita. insyaAllah swatu hari nnt kita semua akan dijemput ke sana. yg penting, tajamkan niat kita dg MENDAFTAR di tabung haji. asalkan ada RM1300 dlm akaun, dah boleh mendaftar. RM1300 xla byk sgt, kan?

mase aku mendaftar tahun 2001 lalu, mrk beri tempoh 10 tahun sbg tempoh utk aku ke sana. kwn aku yg mendaftar tahun lepas, mrk dpt 15 tahun tempoh. terbaru, kwn aku, dr. hj. yunus dari batu pahat yg baru balek dari makkah (sebilek dg aku) mendaftar lagi, diberi tempoh 19 tahun. 19 tahun??? ya, 19 tahun. maknenye, 2029 baru namanye akan naek. dan aku sendiri, baru mendaftar lagi bbrp mggu lepas, 2030 (20 tahun lagi) baru dpt. tapi itu teori mengikut bilangan yg mendaftar tapi rezeki kita, mane kite tau kan? ada umur ada rezeki, sampailah tu...

tempoh tersebut tidaklah terlalu rigid. ia maseh bergantung kpd kekosongan, kewangan & yg penting sekali jika sudah ada rezeki utk kita dijemput menjadi tetamu-Nya, maka xsmpy pon dg tempoh yg diberi. ape2 hal pon, daftar dulu. jika tidak, kelak bila tiba masenye, duit dah penuh tapi xdpt2 jgk nak ke sana. pd mase tu barulah menyesal xsudah. kpd yg dah mendaftar tu, tahniah & syabas aku ucapkan. smg kita smue dilimpahkan rahmah & barakah drp-Nya serta dijemput menjadi tetamu agung.

(bersambung)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.