Tuesday, January 26, 2010

(12) AIR ZAM-ZAM


RINDU
Setelah 3 minggu pulang ke tanah air, di antara perkara2 yg aku rindu sgt2 ketika ini ialah kaabah, raudhah & air zam2. Kali ini aku ingin sembang ttg air mukjizat yg berkhasiat, yg terbit dari sebuah telaga yg letaknya hny bbrp meter dari Kaabah. Air ini mmg bermanfaat bagi peminumnya. Jika ia sakit maka zam2 akan menjadi ubat, dan jika ia lapar maka zam2 akan mengenyangkannya, dan jika ia lemah maka zam2 akan menguatkannya. Dan ketahuilah semuanya itu atas Kehendak dan Keizinan Allah swt.
Aku setiap kali masuk ke Masjidil Haram aku akan menuju ke pili air zam2 utk meminum sepuas2nya. Selepas tawaf, aku akan cari pili zam2 dulu sebelum bersaie. Sewaktu bersaie aku singgah2 lagi utk minum air zam2. Malah, bagi sesetgh hujjaj, air tersebut bukan shj digunakan utk minum, malah utk berwudhu' serta menjiruskannya pd kepala & badan. Aku sendiripun kalau masa saie tu, aku berenti kat pili, basahkan bahagian hujung kain ihram, bahagian yg basah tu aku gunakan utk mengelap muka & badan.... fuhhh, nyaman rasanya!

Aku selain minum menggunakan gelas plastik yg disediakan, aku turut memasukkan ke dlm botol kecil & aku letak kat dlm poket beg sandang Tabung Haji yg aku sentiasa bawa ke mana2 saja. Aku akan cerita ttg ini dg lebih lanjut kat bwh nnt.

MAT BANGLA & DAM
Pili air zam2 berada di kebanyakan tempat dlm Masjidil Haram. Malah kat luar masjid pun ada juga diletakkan pili2 air zam2 lengkap dg sinki, susunan gelas2 plastiknya serta tong yg digunakan utk membuang gelas yg telah digunakan. Di setiap pili berkenaan akan ada 1 atau 2 org pekerja (biasanya berbaju hijau) yg memegang plastik biru atau batang mop. Kebanyakan drp mrk ni adalah Mat Bangla. Tugas mrk ni ialah mengelap tumpahan air zam2 di sekitar pili tersebut. Selalu kelihatan para hujjaj menghulurkan mrk wang sbg sedekah. Pemandangan sebegini boleh dilihat di mana2 termasuklah di Madinah & di Mina.
Mereka yg menghulur tersebut ada yg bersedekah, malah ada juga yg membayar dam. Misalnya, seseorg yg melanggar larangan dalam ihram dan dikenakan dam, mereka boleh mencari 6 org pekerja yg dikira dhaif itu & menghulurkan mrk RS10 seorg. Jadi genaplah dam RS60 itu dikeluarkan.

UNTUK DIMINUM SAHAJA
Bercerita ttg membawa balik air zam2 dari pili2 di Masjidil Haram & ramai pulak yg mengirimnya pulang ke tanah air, kisah dia mcm ni. Di setiap pili tu biasanya ada tertulis amaran: "Hanya Untuk Diminum Sahaja". Apa maknanya tu? Menurut Ust Safawi yg memberi taklimat hari tu, air di situ sememangnya disediakan utk kita minum di situ shj. Bolehlah kalau kita nak bawa balik sedikit utk kita minum dlm perjlnan atau semasa di hotel. Tapi jangan pula kita punggah sehari 1 botol kecik, lama2 bila dah banyak botol, kita poskan ke Malaysia. Mengikut ustaz tersebut, perbuatan itu dikira seperti mencuri.
Kanak-kanak ini menjual tong air kpd mrk yg berhajat utk menadah air zam2 di pili sabil

Kalau nak sgt kirim, kita kena beli, ataupun ambik sendiri di tempat yg telah disediakan iaitu di pili sabil yg terletak di tepi Maktabah (asalnya Maulud Nabi). Di situ kita akan dpt lihat para hujjaj terutama sekali dari Afrika, India & Pakistan yg beratur panjaaaang sambil membimbit 2 tong seorang. Pasal apa 2 tong? Sbb kerajaan Saudi hny membenarkan sesiapa shj mengambil 2 tong air zam2 shj sehari. Kalau nak lagi, besok pulak lagi 2 tong. Yg itu kita boleh laa ambik & kirim. Ramai juga yg merungut krn baru diberitahu ttg perkara itu. Perkara mencuri, makan minum harta yg haram ni bukan perkara kecik.

Menadah air zam2 di pili sabil

Alamakk!!!! Habis tu mcmana aku ni? Aku baru je poskan bbrp botol ke tanah air? Ustaz kata, yg dah tu xpe lah sbb xtahu. Hahhh.... lega aku. Tapi, isskkk, kenapalah baru skrg aku dpt tau.

NOT COLD
Kalau biasanya air zam2 disediakan di pili & rasanya sejuk mcm air kat dlm peti (sbb ada cooler dia), tapi kat tingkat 1 & tingkat bwh tnh (basement), ia disediakan dlm tong. Tong ini disusun mengelilingi tiang2 masjid. Sapa nak, tekan paip yg ada pd tong tu. Air dlm tong ni pun sejuk juga. Tapi dlm banyak2 tong tu, akan ada 1 yg bertulis NOT COLD. Aaaaa cuma yg itu aje yg x sejuk. Yelah, time2 batuk bermaharajalela, takkan aku nak minum yg sejuk jgk, kan? Nak2 pulak bulan 12 dah start musim sejuk kat sana.

Sama jugak di Madinah, air zam2 disediakan di segenap tempat dlm masjid, tapi hny dlm tong sahaja. Takde paip mcm yg kat dlm Masjidil Haram sana. Di luar Masjidin Nabawi ada juga kelihatan pili2 yg disediakan. Tapi jgn keliru, yg itu hanyalah air minuman biasa shj, bukan air zam2. Tapi aku rasa ramai yg x tahu.

TONG AIR ZAM2
Melihat kpd tong air zam2 ni, bentuk & warnanya biasa shj, xde laa apa2 yg menarik. Tp bagi yg biasa ke Mekah, tengok aje tong tu, taulah kita itu tong air zam2. Ianya takkan kita jumpa kat mana2. So, dg keunikannya yg tersendiri itu, ada juga kwn2 yg pergi cari tong tu kalau2 ada jual kat kedai utk dijadikan souvenir & tanda kenang2an. Ehh, mmg ada jual rupa2nya. Harganya dlm RS120 setong. Saiznya mmg besar, boleh laa muat kalau korang nak duduk dlm tu mcm Ali Baba & 40 Penyamun tuh... Kalau aku? Heheee kalau aku mmg x muat laaa... hahahaaa!!! Dah beli tong tu, diorang akan isikannya dg baju2 yg dibeli di sana & diposkan. Aku pikir jugak, kalau aku beli pun aku nak buat apa ekk... kalau nak pakai masa raya utk letak sirap kat dlm tu aku rasa besar sgt. Lain laa kalau aku meniaga air. Isy, x jadi belilah!

Pemandangan di luar Masjid Nabawi, berhampiran 'babussalam'. Tong2 yg kosong akan dipunggah ke luar utk diisi semula

Kpd yg nak kirim air zam2 ke kampung smd dari Mekah ataupun Madinah, pesan aje di meja2 kourier. Cakap nak air zam2 utk dihantar ke alamat sekian2, maka air tu akan dihantar dg bayaran lebih kurang RS120/tong. Aku sendiri xde pun kirim yg tu sbb aku dah beli siap2 semasa kat tanah air lagi. Beli di kedai Jaafar Rawas di Kota Bharu dg harga RM100 utk 1 tong 10 liter. Aku terpaksa beli krn khuatir kalau2 bila balik nanti, sedara-mara dtg berziarah, tup2 x cukup pula, mana boleh mcm tu kan? OK lah, walau apapun, aku memang merinduimu air zam2....

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.