Monday, January 18, 2010

(6) MASIH DALAM KAPAL TERBANG


ENCIK NAK MAKAN APA?
Sewaktu pramugari menghidangkan makanan, aku terfikir inilah kali pertama aku makan nasi kapal terbang. "Encik nak daging masak kicap atau kari ayam?" Alaa susah2 aje. Heheee, dg mulut yg kecur aku jawab, ayam! Tak sabar rasanya nak makan makanan kapal terbang nih! Tah macam manalah rasa ayamnya nanti. Teringin juga aku nak rasa daging, tapi nak cari nahas? Aku x berani menempah risiko. Aku dah janji utk berhati2 memilih menu semasa di Tanah Suci nanti. Aku takut kerja2 ibadahku nanti tergendala. Tapi aku suruh org rumah aku pesan lauk daging, sebab aku nak rasa jugak walau sedikit. Heheee.... korang jgn aa pikir yg negatif2 ttg aku. Ini bukan pasal selera tapi semangat ingin mencuba (boleh ke macam tu).... Hidangan diletak dalam tray aluminium yg dipanaskan. Bungkusannya kekal panas walaupun dlm kapal terbang ber'aircond'.

Kalau dah benda baru, semuanya rasa enak. Makanan yg dimakan rasanya sedaaap sgt. Lauknya rasa empuuuuk sgt. Fuhhh! Cuma sayurnya terpaksa ditolak ke tepi. Maklumlah, kacang panjang mana aku berani makan. Nak cuba boleh, tapi tungguilah kedatangan 'sheikh ghout' nanti. Makan daging dan kacang panjang samalah macam mengundang tuan sheikh tu. Hiii taknak aku, taknak....

Setelah kekenyangan, pramugari meminta agar tingkap ditutup menjadikan suasana gelap seterusnya mengundang perasaan mengantuk. Aik? Macam kat tempat nursery pulak rasanya. Dah bagi makan kenyang2, disuruhnya tidur pulak ye?
Aku terlelap dalam 10 minit je. Lepas tu aku terbangun & 'kancilen', tak dapat tidur lagi. Aku tercari2 remote control utk aku tukar2 channel tayangan pd skrin kat dpn aku. Ada channel radio, channel lagu2 pilihan, channel movie & pun banyak, dari cerita Melayu sampailah ke cerita Cina. Ada jgk channel info ttg penerbangan kami pd masa itu yg memaparkan ketinggian pesawat, jarak & masa yg telah dilalui, jarak & masa yg masih tinggal utk sampai di Jeddah, suhu di luar, kelajuan angin dsb.

KISAH TALI PINGGANG LAGI
Aku tengok, ketinggian pd masa itu dlm 12,000 meter lebih. Kelajuan pula dlm 950 km/j. Suhu di luar -5 darjah. Kedudukan pesawat dlm peta waktu itu kira2 di kawasan udara negara India. Keadaan di luar agak berawan. Kapten mengarahkan penumpang memakai tali pinggang krn cuaca dikatakan kurang baik. Dan aku? Aku sekali lagi terkulat2 buat2 tarik tali pinggang supaya org lain tak perasan yg aku TAK BERJAYA memakai tali pinggang keledar.

Sekira2 penumpang lain sedang nyenyak, lampu dinyalakan & tempat letak makanan di hadapan penumpang diturunkan. Aku kehairanan. Ada makan2 lagi ke ni? Aku bukan apa, takut menyusahkan aje. Hehee.... Kali ini pramugari menghidangkan minuman. Opsyen yg ada - kopi, teh, oren. Aku penagih kopi, apa lagi mintak kopi laa... Lepas minum dihidangnya lagi makanan. Ehh? Makan tengah hari lagi? Rupa2nya tadi tu makan tengah hari utk waktu di Malaysia, kali ini makan tengah hari utk waktu sebelah Arab pulak.
Waktu tengah hari menjadi panjang kerana penerbangan kami mengikut arah putaran bumi. Jadi, tak hairanlah kalau dikatakan penerbangan kami ini memakan masa 3 jam sahaja. Kapal terbang berlepas pada jam 02:15pm & tiba di Jeddah jam 05:15pm. Aik? 3 jam aje? Takkanlah KL ke Jeddah 3 jam aje. Bukan 8 jam ke? Heheee... sebenarnya, 05:15pm tu waktu Arab Saudi. Kalau dikira waktu Malaysia, waktu itu dah pun 10:15pm (beza waktu 5 jam). Ooo patut laa hidangan tengah hari 2 kali. Best jugak macam tu kan? Heheee...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.